maanantai 14. toukokuuta 2018

Toukokuu 2018, Bournemouth: hierojaopiskelijoiden opintomatka

Opiskelijoiden kertomukset opintomatkasta Englannin Bournemouthiin

Eeva

Matka Bournemouthiin on ollut virkistävä, hauska ja kiehtova. Tutustuminen AFC Bournemouthiin, heidän uudistuneisiin tiloihin ja treenauksen arkeen oli yksi parhaimmista kokemuksista, en osannut kuvitella kuinka kokonaisvaltaista, jatkuvaa ja tarkkaa tietoa pelaajista kerätään ja analysoidaan, olin erittäin vaikuttunut ja positiivisesti yllättynyt.

Kävely raikkaassa meri-ilmassa hiekkarannalla oli tervetullut hengähdystauko työssäoppimisesta, niin kuin kaupunkiin tutustuminen ja Starbucksin kahvin nauttiminen hyvässä seurassa.

Eniten odotin tutustumista Bournemouthin Kiropraktiikkayliopistoon, joka osoittautui varteenotettavaksi vaihtoehdoksi jatko-opiskelun suhteen. Olen erittäin kiitollinen kun pääsin tutustumaan kiropraktiikkaan alana, siihen kun ei Suomessa ole mahdollisuutta vielä perehtyä.

Mainittavan arvoista oli myös porukalla kaupungin yöelämään tutustuminen, se tulee pysymään mielessä vielä kauan.

Kiitos Patrickille ja Emilialle, sekä muulle CWA:n henkilökunnalle matkan järjestämisestä!

-Eeva

Konsta

Keskiviikkona kun päästiin Lontoon kautta Bournemouthiin, parin tunnin automatka, purettiin kamat laukuista ja lähdettiin Paten kanssa kiertämään Bournemouthia ympäri ja heti tietenkin rannalle ja kauppakadulle ja tytöt tietenkin jäi kauppoihin ostelemaan ja Pate alkoi jo kiroilemaan ulkona 😅 Siitä päivästä ei oikein muuta kerrottavaa ole koska nukahdin jo klo 18 aikoihin ja nukuin 13 tuntia.

Torstaina mentiin käymään AFC Bourmemouthin kotistadionilla Vitality Stadiumilla. Oli todella hienoa päästä näkemään kaikki tilat koko stadionilta pelaajien pukukopista pyykkihuoneeseen asti! Ja saatiin vielä pelipaidatkin kierroksen päätteeksi.

Kierroksen jälkeen kävelimme Anglo European College of Chiropracticiin ja siellä päästiin kanssa tutustumiskierrokselle. Koulu on perustettu vanhan kirkon ja kappelin tiloihin. Sen jälkeen päästiinkin takaisin hotellille ja illalla kävimme tarkistelemassa paikallista yöelämää.

Perjantaina ei ollut mitään ohjelmaa päivällä, joten itse suuntasin vielä kaupoille etsimään tuliaisia, (niitä löytämättä), ja palasin takaisin hotellille ja otin pienet päikkärit.

-Konsta

Verna

Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä kello herättää klo 3.00. Matka kohti Englantia alkaa. Hyppään Hämeenlinnassa bussiin jossa jo onkin opettajamme Pate ja parturi-kampaajaopiskelijat Erika ja Emma. Olemme lentokentällä hyvissä ajoin ja lentommekin lähtee ajallaan.

Lontooseen päästyämme otamme tilataksin joka kyyditsee meidät 1.5h ajomatkan Bournemouthiin. Hotelliin sisään chekattuamme lähdemme lähes heti Paten opastamalle kaupunkikierrokselle. Käymme merenrannassa ja keskustassa. Bournemouth on kaunis ja perinteikkään englantilainen kylä upeine vanhahtavine rakennuksineen.

Loppuillan oli vapaa-aikaa jonka käytimme syöden, shoppaillen ja korttia pelaten. Koska päivä oli pitkä ja matkustaminen uuvuttavaa niin illalla uni tuli kyllä hyvin nopeasti ja aikaisin.

Seuraavan aamun aloitin juoksulenkillä meren rannalla aivan mahtavassa auringonpaisteessa. Kun aamupala oli syöty oli pienen lepohetken aika jonka jälkeen otimme suunnaksi AFC Bournemouthin kotistadionin. Aluksi katselimme joukkueen aamupäivän treenejä ja meille kerrottiin pohjatietoja sekä joukkueesta että stadionista. Sieltä suuntasimme pelaajien “back stagelle”, taloon jossa kaikki menestykseen tarvittava työ tehdään. Pelaajilla oli talossa 2 eri kuntosalia joissa he harjoittelivat. Toinen crossfit -tyyppinen ja toinen perinteikkäämpi vapaine painoineen ja kuntopyörineen. Kaikki pelaajien harjoittelu taltioitiin myöhempää analysointia varten gps-laitteiden avulla. Rakennus sisälsi huoneen jossa pelaajat kävivät lukemassa oman gps-laittensa analyysejä sekä harjoittelusta että peleistä. Kierrosta jatkaessamme pääsimme näkemään pelaajien kehonhuoltotiloja. Perinteisten hieronta ja fysioterapiahuoneiden lisäksi talossa oli huone, jossa pelaajat pääsivät lämpimään porealtaaseen palautumaan ja rentoutumaan.

Pore-altaassa oli myös juoksumatto jolla pelaajat pystyvät halutessaan kävelemään tai juoksemaan vedessä edistääkseen palautumistansa. Pore-altaan vieressä oli myös kuuma- ja kylmäaltaat, sillä myös kylmä-kuuma vaihtelu edistää palautumista. Lopuksi meille esiteltiin myös kylmähuone jossa pelaajien tulee käydä joka päivä. Huoneessa oli kaksi osaa. Ensimmäiseen -30°c mentiin 30 sekunniksi josta vaihdettiin toiseen osaan. Huoneen toisessa osassa oli miinusasteita 130°c ja siellä pelaajan tulee viettää 3 minuuttia. Lopuksi pääsimme tutustumaan stadionin pressi tiloihin ja pukuhuoneisiin joissa pelaajat viettävät aikansa pelien välitauoilla.

Oli todella upeaa päästä näkemään näin läheltä miten intensiivistä ja tarkkaa ammattiurheilijan elämä valioliigajoukkueessa on. Kaikki oli tarkkaan suunniteltua ja analysoitua, mutta sekaan mahtui ripaus huumoriakin ja rentoa leikkimielisyyttä esimerkiksi rangaistuspyörän muodossa.

Stadionilta lähdimme kävelemään kohti Anglo European College of Chiropracticia. Koulu oli ulkoapäin mahtavan näköinen goottihenkinen ja toi mieleen Harry Potter elokuvat. Eräs koulun oppilaista kierrätti meitä ympäri koulua esitellen paikkoja ja kertoen opiskelusta kyseisessä koulussa. Myös tämä kierros oli mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Joskos urheiluhieroja tutkinnon jälkeen tulisikin lähtö Englantiin opiskelemaan, sport and nutrition -linjalle kiropraktikko kouluun……...🙊

Stadion ja koulukierrosten jälkeen meillä oli vapaata. Kävimme syömässä ja sen jälkeen tutustuin paikalliseen saliin olkapää-selkä treenin merkeissä. Loppuilta oli rentoa ja mukavaa yhdessäoloa.

Perjantai meillä on ollut vapaata. Aamupäivällä oli ihana auringonpaiste joten kävimme taas rannalla kävelemässä ja päädyimme vierailemaan rannan tuntumassa sijaitsevassa Aquariumissa. Iltaa kohti keli pilvistyi mutta se ei haitannut sillä shoppailimme viimehetken hankintoja ja tuliaisia. Kävimmepä vielä hemmottelemassa itseämme manikyyrissä. Illasta keräännyimme vielä yhdessä hotellin aulaan kirjoittelemaan kukin omia blogitekstejämme.

Reissu on ollut mielestäni aivan mahtava! Bournemouth on kaunis, englantilaiset mukavia ja tutustumiskierroksemme opettavaisia. Mielestäni kaikkein avartavinta oli nähdä kuinka paljon työtä valioliigan joukkueiden menestymisen taustalla onkaan. Olen jo pitkään ajatellut miten hienoa olisi päästä työskentelemään huippu-urheilijoiden tai joukkueiden kanssa ja nyt kun pääsin läheltä näkemään mitä se todella olisi, palo tähän alaan ja opiskeluun kasvoi entisestään!